Bestämmelser för gatuarbete

Arbetsanmälan via webbformulär

OBS! Om arbete utförts utan att arbetsanmälan har gjorts debiteras en miniavgift på 800:- plus moms. Samt 500:- plus moms per påbörjad timme när vägföreningen får göra efterforskning efter vem som grävt i våra vägar.

Viktigt! Skylta upp / spärra av arbetsplatsen. TA plan enl. Trafikverkets normer gäller. Glöm EJ återställning med Kallmassa eller asfalt kvalitet AG (asfaltbundet grus): se punkt 3 och 4.

Dessa regler gäller vid alla gatuarbeten. Veddige Samhälles Vägförening är ansvarig gatuhållare i Veddige samhälle. För att säkra kvalitén på våra gator så har vi beslutat om följande regler som gäller vid alla arbeten inom Veddige samhälle. Det åvilar var och en att tillse att reglerna efterlevs även om underentreprenörer anlitas.

1 Alla planerade arbeten ska föranmälas till Vägföreningen minst (1) en mån före igångsättning.

2 Akutarbeten ska anmälas till Vägföreningen inom en (1) arbetsdag efter det att arbetet påbörjats.

3 När asfalt har grävts upp ska detta ersättas med kallmassa 0.8 eller asfalt kvalitet AG (asfaltsbundet grus) inom en (1) arbetsdag efter avslutat arbete.

4 Vägföreningen ombesörjer asfalteringen och fakturerar därefter er. Vägföreningen samordnar asfalteringen med övriga arbeten. Allt asfalteringsarbete får endast utföras, av Vägföreningen godkänd entreprenör. Detta för att säkerställa en jämn kvalité på våra vägar samt att Vägföreningen ska erhålla garantier på utförda arbeten.

5 Anmälan om planerade arbeten görs skriftligt till Veddige Samhälles Vägförening, Box 50, 432 07 VEDDIGE. Eller via detta webbformulär.

6 Akutarbeten ska anmälas skriftligt via detta webbformulär samt per telefon 0340-30675, 070-54 40 225 inom en arbetsdag efter påbörjat arbete.

7 Vid samtliga arbetsanmälningar ska det framgå vem som utför arbetet och åt vem. Kontaktpersoner och telefonnr. till den som utför och till den som beställt arbetet. Plats (gatuadress och gatunr.) samt datum för arbetets påbörjande skall anges samt beräknat färdigställande.

8 Ovanstående regler har införts p.g.a. att ansvariga på respektive bolag / förvaltningar under senare år inte fullgjort sin plikt att anmäla arbeten till väghållaren. Detta har medfört att det allt för ofta har utförts undermåliga asfalteringsarbeten som har fått göras om efter ett par år. Samt att i en del fall målade vägmarkeringar ej har återställts.

Veddige den 2000-04-26

Beslut tagit vid styrelsen möte 2000-04-06 www.veddigevagforening.se