Årets årsmöte (medlemsstämma) flyttas på grund av myndigheternas rekommendationer på framtiden.

Information från Veddige Samhälles Vägförening.

Med anledning av Covid 19, har vi i styrelsen diskuterat hur vi ska hantera årets årsstämma, och kommit fram till följande:

Vår samfällighet består av ca. 730 fastigheter och över 1 200 fastighetsägare. De rekommendationer som getts ut gör det i praktiken omöjligt att samlas till årsstämma utan att utestänga ett stort antal av fastighetsägarna. Efter förra årets utdebitering har intresset ökat för vägföreningen och vi antar och ser fram emot att årsstämman bli välbesökt. Eftersom större sammankomster som årsstämman i nuläget inte är att rekommendera ha styrelsen som en försiktighetsåtgärd beslutat att senarelägga ordinarie årsstämman.

Vi har varit i kontakt med Riksförbundet Enskilda Vägar angående hur vi kan och ska agera, så att vi inte utsätter medlemmar för onödiga risker, deras rekommendation är att flytta på årsstämman. Då vi enligt stadgarna ska hålla årsmötet innan maj månads utgång informerar vi på detta sätt om en senareläggning.

Regeringen har också gjort tillfälliga förändringar i Lagen om förvaltning av samfälligheter så att vi även rent legalt kan flytta årsstämman även om stadgarna föreskriver att den senast ska hållas under maj månad.

Vi i styrelsen kommer förstås att fortsätta bevaka utvecklingen och de allmänna rekommendationerna. Vi återkommer så snart vi kan med närmare besked om nytt datum och det troligaste är då att det blir via en kallelse till årsstämman.

Styrelsen jobbar för tillfället med att se över andelstal och har nyligen haft möte med Lantmäteriet om hur vi ska tolka omprövningsbeslutet från 2005. Det visade sig att vi inte kan ändra ett andelstal för en fastighet om inte verksamheten eller brukandet i väsentlig grad förändrats sedan omprövningen 2005. Det betyder både att det finns fastigheter med låga men också höga andelstal vi inte kan ändra för att verksamheten inte i väsentlig grad är förändrad. Dock finns det ett antal fastigheter där det skett förändring som tex. att en tomt bebyggts, en villa med kontor för företag eller frisersalong upphört och dessa kan styrelsen själv besluta om. Det finns även en del företagsfastigheter där vi fått förfrågan att se över, här gäller också att vi kan ändra andelstal om verksamheten väsentligt förändrats, märk väl att det kan vara både ökning och sänkning av dessa.

Fastighetsägare vars fastighet är föremål för ändrat andelstal kommer inom kort att få information via brev.

Vi i styrelsen har nu extra hög arbetsbelastning p.g.a. Corona, både privat, på våra egna jobb och i styrelseuppdraget, men gör vårt bästa för att föra arbetet framåt och att hålla er informerade.

Vi ska också jobba för att aktuell information finns på hemsidan

Till sist en liten påminnelse:

Vi kan inte skicka e-faktura eller autogiro till privatpersoner så vi vill också påminna om att gå in på hemsidan och under Formulär och Registrera Kontaktuppgifter registrera epost-adress så vi kan skicka fakturor och information direkt. Hittills har ca 60 personer registrerat sig, det spara ca 40 utskick.

Man kan tycka att 10-15 kr. per utskick inte är så mycket men vi har ca 1000 fastighetsägare i samfälligheten och kostnaden belastar får gemensamma kassa.

Med vänlig hälsning.
Veddige Samhälles Vägförening.