Utdebitering

Kommunen har blivit mer och mer restriktiv till att investera i vägföreningarnas vägar, parker och andra gemensamma anläggningar.
Styrelsen vill göra mycket mer för trafiksituationen i Veddige än vad kommunen är villiga att gå med på.
För att ha möjlighet att ställa ut farthinder eller fartgupp skulle vi behöva ett eget kapital som inte kommunen bestämmer över.
Underhållet för investeringarna får vi full täckning för från kommunen.
Lösningen är att, på samma sätt som andra vägföreningar och också vi gjort för ett antal år sedan, debitera ut en avgift per andelstal för fastigheterna inom verksamhetsområdet.
Exempelvis kommer en avgift på 500 kr. per år och andelstal att ge oss ca 600 000 kr. per år till att förbättra trafiksituationen och miljön.
En villafastighet har ett andelstal på 1 vilket i ovan exempel skulle bli 500 kr. per år.

//Styrelsen